Pareidolia. Staged portraits (Counter-intuitive project)
Парейдолия. Портрети в
постановка
(контраинтуитивен проект)
концепция
По аналогия с научния метод и със символни препратки към изискването
за посочване на източник – „opus citatum est", проекта предлага модел на идеята
за цикличността на времето. Модел, способен да внесе доказателства за възможността
минали преживявания на художествен образ (съхранен в колективната памет), да се
привиждат през призмата на нестихващото цитиране. „Парейдолия” събира като портретни
протагонисти – приятели и колеги влизащи в театрални и оперетни роли.
Посредством характерен реквизит – шапки и шлемове, на игра и със забавена
скорост на затвора на фотоапарата, моделите влизат в квази роли, придаващи нови
ракурси към художествената сегашност. А интегрираното сценично движение, в композиционното
пространство на портретите, ги трансформира в симултантен пърформанс от
постдраматично естество.
Жил Дельоз определя „образът–движение” като същностно
свързан с една индиректна репрезентация на времето – представя времето без да ни
представя негов конкретен образ, т.е. не ни представя образ–време. Възприет посредством
определението на Дельоз, проектът позволява експериментиране с представата за „Изложбата–сцена”
с фиксиран „актьорски състав”, репетиращ в различни времена и пространства. В
резултат са мултиплицирани образи-парейдолии от различни по credo
художествени практики – всяка със свой времеви оттенък,
във вярна спрямо съвремието истинност.
Портретите в постановка (поставени портрети) разкриват
сложни и многообразни свързаности и зависимости, наситено разтворени между:
фотография и живопис и фотография и театър, и утаени като живопис и
театър. Парадокса от загуба на времевата
рамка (без начало, среда и край), и подмяната ѝ с „времеви бъг”, разколебава темпоралното
единството, и провокира преживяване на времето различно от обичайното. Според
Барт „времето кристализира и трансформира възприятието, като превръща забавеното движение в една „форма на времето”.
Изглежда сякаш визуалният обект на сцената съхранява в себе си времето. Потокът
на времето се превръща в „продължаващо настояще”. Настояще способно да въвлече
зрителя в портретната драматургия, поставяйки го в артистична безтегловност,
както и да задвижи поток от субективни реминисценции. Режисурата на „Поставените
портрети” напомня за ефекта на стояща
вълна в стационарна среда. Движението на формата (в случая образ) се
„разплисква” в периферията на картинната плоскост, а възвратната вълна интерферира с породилата я, за да гастролира в
постоянния пърформанс на образа… И то в свят със стремеж да трансформира дори образа
за себе си в парейдолия…
Богдан Александров
Pareidolia. Staged portraits
(Counter-intuitive project)
Concept note
By analogy with the scientific method and with
symbolic references to “opus citatum est”, the project offers a model of the
idea of time cyclicity. A model, able to submit evidence for the possibility
of experiences of an artistic image (stored in collective memory) to come as a
vision through the prism of unabated citation. "Pareidolia" gathers
as portrait protagonists - friends and colleagues, entering into theatrical and
operetta roles. Through characteristic props - hats and helmets, and with slow
shutter speed on the camera, the models as if playing a game enter into
quasi-roles, giving new perspectives on the artistic present. Integrated stage
movement in the compositional space of the portraits transforms them into a
simultaneous performance of a post-dramatic nature.
Gilles Deleuze defines "motion-image" as
essentially related to an indirect representation of time - it presents time
without giving us a specific image for it, that is, it does not represent
image-time. Perceived through Deleuze's definition, the project allows
experimentation with the notion for the "Exhibition-stage" with a
fixed "cast", rehearsing in different times and spaces. As a result,
there are multiple images-pareidolias from different by credo artistic practices - each with its own time hue in accord
with the present-day veracity.
Staged portraits reveal complex and varied connections
and dependencies, with deep saturation between photography and painting, and
photography and theater, calming down as painting and theater. The paradox of
losing the timeframe (no beginning, no middle, and no end) and replacing it
with a "time glitch" making unstable the temporal unity, and
provoking a time experience different from the usual one. According to Bart,
"time crystallizes and transforms perception by turning delayed motion
into a"form of time". It seems as if the visual object on stage keeps
time within itself. The flow of time has become a "continuing
present". A present capable of engaging the viewer in portrait dramaturgy,
placing it in an artistic weightlessness, and moving a stream of subjective
reminiscences. Directing staged portraits reminds us of the effect of a
standing wave in a stationary environment. The movement of the form (in this
case, the image) is "splashed" on the periphery of the picture plane,
and the return wave interferes with the wave that generated it, thus touring in
permanent performance of the image ... And all this in a world that aspires to
transform even the image for itself into pareidolia...
ONE Gallery, Sofia, BG
views in situ